Vælg en side

På arbejde på Anholt Skole. Alle relevante bøger om øens skole- og børnehavehistorie bliver gennemgået, billederne bliver affotograferet, og det hele bliver lagret på computeren. Noget af det hænger også fast i hovedet. Foto: Charlotte Lindhardt.

– Hvordan finder du på, hvad du skal skrive om?
– Bliver du bestilt til at skrive for andre?
– Hvordan arbejder du med dine bøger?

De spørgsmål får jeg ofte, og det gav mig ideen til at være mere offentlig omkring arbejdet med min kommende bog. De korte svar får I her:

– Det er forskelligt. Nogle gange falder jeg over et sted eller en person, som jeg gerne vil vide mere om, og så skriver jeg om det.

– Ja. Foreninger, virksomheder, offentlige institutioner og private kan ansætte mig, og her er emnerne meget brede. Jeg har skrevet om mange forskellige ting, bl.a. arkitektur, idrætshistorie, kirkehistorie, lokalhistorie, naturformidling og mode. 

– Jeg får et emne, søger information, samler alle oplysninger og skriver.

Det lyder simpelt, ikke?

Jeg tror ikke, at der findes én succesopskrift eller forfattervejledning, der virker for alle. Det kommer også an på, om man skriver skønlitteratur eller – som jeg – faglitteratur. Nogle klistrer små, gule lapper op på hele væggen og strukturerer ud fra den. Andre udarbejder en disposition fra begyndelsen og arbejder derudfra. Enkelte skriver bare løs og redigerer undervejs. Måske skriver de fortløbende fra side 1 og frem, måske springer de i kapitlerne og følger humør og inspiration. 

Jeg arbejder på den måde, at jeg først samler al information, mens jeg læser og skriver noter. Det hele samles i ét dokument, der kun er sorteret efter den rækkefølge, jeg har læst i. Mens det foregår, har vi det, som herhjemme hedder “den fest med mig hver gang”. I den periode synes jeg ikke, at jeg har noget overblik, og jeg laver nogle overspringshandlinger, mens jeg grubler over, hvordan i alverden det skal gribes an, og om der overhovedet kommer en bog ud af det. Sådan er det hver gang, og efterhånden ved jeg, at jeg bare skal igennem den fase.

Når jeg har læst al tilgængelig litteratur, opsøgt arkiver og fundet kilder, interviewet folk og i det hele taget synes, at jeg har udtømt alle muligheder, har jeg gradvist fået overblikket. Det kan tage flere måneder.

Derefter udarbejder jeg en disposition. Nu ved jeg, om et emne kan bære et helt kapitel eller blot er en detalje, der skal med – eller måske helt udelades. Nogle gange har opdragsgiveren et ønske om, hvilke emner der skal med, og så arbejder jeg ud fra det.

Endelig er jeg nået til selve skriveprocessen. Det går som regel stærkt, for nu har jeg fået opbygget en mental vidensbank, og jeg har jo mit mammutdokument på ofte flere hundrede sider med alle oplysninger at arbejde ud fra.

Derefter får de relevante personer hele teksten til gennemlæsning, hvorefter jeg retter eventuelle misforståelser, inkluderer nye oplysninger eller ændrer lidt på strukturen. Når det dokument er godkendt, laver jeg layout og sætter bogen op. Den udgave sendes igen til gennemlæsning hos opdragsgiveren, og når hele bogen er godkendt, bliver den sendt til trykkeriet.

I januar 2019 udkommer bog om Anholts skole- og børnehavehistorie. I den anledning har jeg oprettet en mappe på Facebook, hvor alle kan følge og kommentere arbejdet frem til udgivelsen. Du er velkommen til at være med.